Details:
1 item(s) gevondenGenootschap voor Reclame
GENOOTSCHAP VOOR RECLAME
ADVERTENTIEPRIJS 1960 VAN LEER'S N.V. NED. LINOLEUM FABRIEK KROMMENIE
Vignet van het Genootschap, een luidende bel aan dwarsbalk. In het vlak van de bel geluidsgolven
Sierrand van hulstbladeren met bessen
Op 24 oktober 1923 werd de eerste vergadering belegd van wat aanvankelijk heette de ‘Vereeniging voor Reclame'. Op 12 februari 1927 werd deze vereniging omgezet in het ‘Genootschap voor Reclame' (GvR) en werd op de statuten de koninklijke goedkeuring verkregen. Volgens artikel 3 van de statuten behoorde het tot de taken van het Genootschap om de ‘ethische, sociale, aesthetische en economische betekenis van de reclame en de erkenning daarvan te bevorderen'. Oprichting in mei 1972 van de Nederlandse Reclame Stichting (NRS). De NRS werd in het leven geroepen door een zestal sponsor-organisaties: de Bond van Adverteerders (BVA), het Genootschap voor Reclame, de Vereniging de Nederlandse Dagbladpers (NDP), de Nederlandse Organisatie van Tijdschrift-Uitgevers (NOTU), de Stichting Ether Reclame (STER) en de Vereniging van Erkende Reclame- Adviesbureaux (VEA). De samenwerking beoogde een bundeling van krachten en de centralisatie van enkele reeds bestaande instellingen onder één dak. De NRS kreeg een groter, uiteraard representatief ogend en gelegen kantoorpand en trok meer betaalde krachten aan. In het pand van de NRS werden ondermeer de stichting Reclame- en Marketingonderwijs, de stichting Media Informatiecentrum, het Genootschap voor Reclame en de Reclame Code Commissie gehuisvest.
Communicatie
Belangenvereniging
Prijspenning
1960
1953
1960
Europa
Nederland
Krommenie
Noord-Holland
Wetselaar, Han 1926
Koninklijke Begeer
Nederland, Voorschoten
50,5 mm
46.2 gram
zilver
geslagen
schenking
Begeer-5 2074